Bio

Naar buiten gaan is een koestering voor de ziel. Tijdens mijn dagelijkse wandelingen verwonder ik mij vaak over de schoonheid om me heen, heb ik aandacht voor de kleine details. Maar ik merk ook hoeveel invloed de mens heeft op de natuur. Hoe we falen om de bron van ons leven die wij als mens zo nodig hebben om te overleven te beschermen. De menselijke samenleving heeft een enorme impact op de aarde en haar natuurlijke bronnen.

Ook beïnvloedt de maatschappij de individualiteit van de mens. Met mijn werk wil ik mensen inspireren om bewuster te kijken naar hun plaats in deze wereld en de impact die wij achterlaten.

‘Geïnspireerd door de natuur, het menselijk leven en hun interactie, observeren in al zijn details, zoekend naar inzicht in de wereld om mij heen, zowel op kleine als op grotere schaal. Mijn werk is een gedetailleerde weerspiegeling van mijn gedachten en gevoelens over hoe mensen omgaan met de natuur, met elkaar en met mij. Door mijn werk probeer ik mijn weg en plaats in de huidige wereld te vinden zowel als een kunstenaar als op een persoonlijk niveau.’

‘Als hoofdtechniek gebruik ik flamework. in 2015 onderzocht ik een combinatie van flamework en ovengevormd glas.’
‘Het hanteren van roodgloeiend glas tijdens het werken aan de brander is fascinerend. Het is die fascinatie die me de drive geeft om mezelf te ontwikkelen in techniek en als kunstenaar. Glas is mijn belangrijkste medium. Het geeft mij uitdaging door zijn mogelijkheden, maar ook zijn grenzen. Hoewel ik andere materialen gebruik, zoals oa verf, stof, hout en zand, vertegenwoordigt glas de transparantie en helderheid waar ik naar streef.’

Samenwerkingen met glasblazer Emil Kováč (2015) en Houtdraaier Peter Peer (vanaf 2021) zijn hoogtepunten.

Verder is er altijd een liefde geweest voor grafische technieken. Naast mono print de techniek oa gebruikt en verder ontwikkeld tijdens mijn eindproject aan de Gelderse Leergangen. Heb ik in 2022 de verbinding tussen glas en de grafische technieken gevonden in de vorm van vitreografie, Dit is een diepdruk techniek waarbij gegraveerd glas afgedrukt wordt met behulp van een etspers.

Jacky Geurts werd geboren in Nijmegen-NL, en werkt in haar studio ‘Jackaroo’ in Beugen -NL. In de jaren ’90 studeerde ze handvaardigheid en tekenen aan de Gelderse Leergangen om leraar te worden. In 2006 nam ze haar eerste flamework les en ontdekte dat dit het medium was waarmee ze wilde werken. Ze heeft deelgenomen aan lessen van oa Lucio Bubacco, ….. en volgde een masterclass van Janis Miltenberger. In 2015 won haar ontwerp ‘Small Blessings’ de 1e prijs in de categorie non profesional – Design wedstrijd Mondgeblazen licht, georganiseerd door Design Museum Gent en Gent Glas-BE. Ze nam deel aan nationale en internationale tentoonstellingen: Glasrijk Tubbergen, internationale glaskunsttentoonstelling – NL, 2017; Glas Natuurlijk, (Kasteel Cannenburgh), internationale glaskunsttentoonstelling – NL, 2018; Besloten Hofjes een hedendaagse interpretatie, IKA Glass – BE, 2018. Haar werk is gepubliceerd in Fjoezzz, driemaandelijks tijdschrift Society Friends of Modern Glass, -NL, 2017; Flow Magazine-uitgave – 2016, VS; Glassline magazine, – 2011, VS. Haar werk is vertegenwoordigd in privécollecties in Nederland.

29 maart, 2018